Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Zuid 2024 | Cornelis Troost/Hercules Seghersbuurt

Vergroening 1e Jan Steenstraat

Door: Maarten Bosma
30 mei 2024

300% meer loopruimte op de stoep, 60% meer fietsparkeerplaatsen, en veel meer groen (12m²).

De 1e Jan Steenstraat ter hoogte van de COOP wordt druk bezocht door voetgangers en fietsers.

Dit plan gaat om de stoep en het parkeervlak voor de 1e Jan Steenstraat 70-74, een stuk van circa 20 meter. Daar spelen twee problemen:

- Een zeer smalle doorgang voor voetgangers van zo'n 90cm. De fietsen in het rek worden vaak slordig geparkeerd (zie foto's), en daardoor is het niet mogelijk om elkaar te passeren. 
- Een tekort aan fietsparkeerplaatsen. Dat is wellicht ook de oorzaak dat veel fietsen slordig en hinderlijk worden geparkeerd.

Daarnaast is het zo dat in de buurt, in ieder geval in het gebied omsloten door: Albert Cuypstraat - Ceintuurbaan - Sarphatipark - Ruysdaelkade, er geen groenstroken aanwezig zijn.

Om deze drie zaken op te lossen, is mijn voorstel als volgt.

De parkeerplaats voor fietsen wordt verplaatst naar het auto-parkeervlak. Deze kan dan ook twee meter worden verlengd naar een deel van een voormalige uitrit. Dit oppervlak biedt dan ruimte voor 48 plekken in fietsrekken, ten opzichte van 30 nu.

De fietsen worden vanaf de straat in- en uitgeparkeerd. Dit heeft als voordeel dat er geen hinder op de stoep is van fietsers die van en naar het fietsrek gaan. Bovendien is men dan vanzelf geneigd om de fiets netjes in het rek te plaatsen, uit angst dat anders het uitstekende deel wordt aangereden. Nu worden veel fietsen er voor de helft in geplaatst, en steekt de fiets een wiellengte uit over de stoep - zie foto's. In de parallelstraat, de Govert Flinckstraat, zijn de fietsrekken ook op deze manier geplaatst. Daar is dit gunstige effect goed te zien.

Langs twee zijden wordt een brede en hoge L-vormige bak geplaatst, met een netto oppervlak voor groen van 12 vierkante meter. De planten en struiken werken positief op de gemoedstoestand. Daarnaast verkoelt het de omgeving in de zomer. Bovendien is het, door de inhoud van 10.000 liter, een waterbuffer. Het ontlast tijdens zware regenval het rioolstelsel, en via het groen wordt het water weer afgegeven bij droge perioden.

Bij de fietsrekken in de Govert Flinckstraat blijkt dat vaak fietsen ook tegen de achterkant van het rek, dus op de stoep worden gezet. Dit zal voorkomen worden door de hoge groenbak; de psychologische drempel is dan veel hoger. (Dit effect kan, als dat nodig blijkt, nog worden vergroot door de zijkanten schuin te maken.)

De breedte van het vrije gedeelte op de stoep is nu op veel plekken, mede door (letterlijk) 'uitstekend' geparkeerde fietsen, krap een meter. Met dit plan wordt dat drie keer zo breed: drie meter.

Ik heb veel ervaring met het aanleggen en onderhouden van beplanting. Deze taak wil ik dan ook graag op nemen. Ik weet zeker dat ik meerdere buren kan vinden die hier aan mee willen doen. 

Wel moet er een buitenkraan worden aangelegd. Als er water gegeven moet worden (dit zal door het volume van de bak niet zo vaak zijn), zal dat veel zijn. Met druppelaars bestaat het werk dan alleen uit het aansluiten ervan op de kraan, en wachten :-)

Ik heb bij de begroting hieronder niet meebegrepen het op straathoogte nivelleren van een gedeelte van de stoep, en het verleggen (ongeveer een meter) van een afvoerput. Ik heb geen idee van de kosten hiervan. Wel is onderhoud voor de komende 10 jaar opgenomen.




Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren