Spring naar inhoud
logo
Gemeente
Amsterdam

Buurtbudget Zuid | Schinkelbuurt

Veelgestelde vragen

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail naar buurtbudgetzuid@amsterdam.nl

Wij zullen uw vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden!

De site werkt niet. Waar moet ik dit melden?

Het spijt ons dat u problemen ondervindt met de site. We willen dit natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Graag ontvangen wij een email via buurtbudgetzuid@amsterdam.nl met daarin een korte uitleg:

- waar het mis gaat (welke stap in het proces)
- een screenshot van de foutmelding/de pagina
- op welk apparaat dit gebeurt (computer, tablet of telefoon)
- in welke internet browser (chrome, internet explorer, firefox, safari, etc).

Hoe vollediger u uw probleem omschrijft, hoe sneller we u kunnen helpen. Ons team zit paraat om problemen zo snel mogelijk op te lossen!

Wie kunnen er plannen indienen?

U bent bewoner, bewonersgroep of (vrijwilligers)organisatie van het stadsdeel of een ondernemer met sterke aantoonbare binding in de buurt. U bent 12 jaar of ouder op het moment van het indienen van het plan. Bewoners onder de 18 jaar dienen een toestemming van hun ouders of verzorgers toe te voegen. Bij een bedrag van boven de € 50.000,- moet er sprake zijn van een rechtspersoon die het plan kan indienen. Dat is een bedrijf of stichting die is ingeschreven bij het KvK.

Wat voor type plannen mag ik indienen?

Alle ideeën die de buurt ten goede komen, kunnen worden ingediend. Natuurlijk moeten deze binnen de wet- en regelgeving vallen. Bij vragen staan wij voor u klaar, we zijn bereikbaar op 06 1481 4074 en op buurtbudgetzuid@amsterdam.nl Daarnaast gaan wij graag met u in gesprek over uw ideeën op de twee buurtbijeenkomsten of bij de inloopspreekuren.

U kunt de spelregels vinden op de pagina Spelregels Buurtbudget Zuid vinden

Goed om te weten:
Aanpassingen in de openbare ruimte zijn in de praktijk soms lastig uit te voeren. We hebben maar weinig ruimte in Zuid en daar moet veel in gebeuren, zoals afvalcontainers en parkeerplekken. Aanpassingen in de openbare ruimte zijn bovendien kostbaar en moeten aan eisen (zoals veiligheid en beheerbaarheid) voldoen. Het is daarom van belang dat deze plannen worden getoetst op haalbaarheid door medewerkers van de gemeente. Voor het opstellen van een realistische begroting die daar rekening mee houdt is het daarom goed om contact op te nemen het buurtbudget team.

Verkeersproblematiek is lastig om op te lossen. Dit vergt grote verandering in de openbare ruimte en is in het kader van het buurtbudget niet haalbaar. Maar er is wel ruimte voor creatieve plannen, denk bijvoorbeeld aan gedragsbeïnvloeding rond verkeer.

Ook op het gebied van groen in de buurt is er veel ruimte voor creatieve plannen. Ideeën waarbij er van de gemeente wordt gevraagd om grote aanpassingen te doen die vervolgens ook de komende jaren onderhouden moeten worden, blijken in de praktijk vaak niet haalbaar. Dat komt omdat er alleen voor 2023 geld beschikbaar is, niet voor de jaren daarna. Het zelf in beheer nemen van een moestuintje of een plantsoen is eventueel wel mogelijk.

Ik ben slecht met computers en dergelijke. Wat kan ik doen?

Heeft u vragen over deelname aan buurtbudget Zuid dan kunt u het beste met ons contact opnemen via mail: buurtbudgetzuid@amsterdam.nl of telefonisch via het nummer 06 1481 4074. U kunt ook een (spraak)bericht sturen via WhatsApp naar 06 1481 4074. Wij helpen u dan graag verder.

Is het buurtbudget anders dan de subsidie bewonersinitiatieven?

Ja, het buurtbudget is anders dan de subsidie. Het buurtbudget heeft nadrukkelijk als doel u als inwoners te laten meebeslissen over de uitgaven van publiek geld. De gemeente beslist dus niet welke plannen uitgevoerd worden, maar dit wordt zo veel mogelijk door de inwoners van Zuid gedaan. Voor plannen onder €3.000 kunt u natuurlijk nog steeds een aanvraag voor bewonerssubsidie indienen.

Ik heb hulp nodig bij het indienen van een idee

Heeft u hulp nodig bijvoorbeeld met het schrijven van een plan, het maken van een begroting of specifieke kennis van een thema? Of vindt u het moeilijk om te werken met een computer? Wij bieden hulp bij het indienen van uw plan. We zorgen er samen voor dat uw idee uitvoerbaar is en zo goed mogelijk wordt gepresenteerd op de website. Neem contact op met ons via de post, mail, telefoon of Whatsapp via: 06 1481 4074.

Wat is de haalbaarheidstoets?

Alle plannen worden door het stadsdeel getoetst op haalbaarheid. Dit betekent dat wij onder andere kijken of het plan past binnen de Nederlandse en gemeentelijke wet-& regelgeving en beleid. Daarnaast kijken wij of het plan uitgevoerd kan worden binnen het aangeven budget. Waar nodig gaan we in gesprek met de plan indiener om het plan aan te passen.

Bekijk de pagina voor meer informatie over de criteria waarop getoetst wordt.

Ik heb vragen over de haalbaarheidstoets

Als u vragen heeft over de haalbaarheidstoets dan kunt u deze stellen via de telefoon of e-mail. Wij helpen u dan graag verder.

Hoe werkt online begroten?

Per buurt kan iedere inwoner vanaf 12 jaar €100.000 verdelen over de geselecteerde plannen. U kunt de plannen die u goed vindt voor de buurt selecteren door erop te klikken. U kunt zo veel plannen selecteren als u wilt tot dat het bedrag van €100.000 op is. Uiteraard hoeft u niet het bedrag volledig op te maken. U kunt ook op slechts een of enkele plannen stemmen.

Ik heb gestemd maar ik heb me bedacht of ik wil mijn stem aanpassen, kan dat?

Helaas is dat niet mogelijk. Net als bij echte verkiezingen telt je stem mee zodra je deze hebt ingeleverd. Daarna is het niet meer mogelijk je stem aan te passen. Wel horen we graag wat de reden is dat je je stem zou willen aanpassen of terugtrekken. Stuur in dat geval een mailtje naar buurtbudgetzuid@amsterdam.nl zodat wij jouw ervaring mee kunnen nemen om het proces nog beter te maken.

Hoe weet ik zeker dat mijn stem is opgeslagen?

Uw stem is goed opgeslagen als u in stap 4 een bevestiging ziet die zegt; ‘Gelukt, u hebt gestemd!’. Het stemmen werkt in 4 stappen;

- In stap 1 kiest u uw favoriete plannen
- In stap 2 controleert u in het overzicht of u tevreden bent met de gekozen plannen.
- In stap 3 vult u de stemcode in die u per post hebt ontvangen waarna u klikt op de knop ‘Stemmen’.
- In stap 4 ziet u als het goed is de bevestiging dat het stemmen gelukt is.

Login om verder te gaan

Hou mij op de hoogte




Geef mij een nieuwe code

Annuleren